Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin(OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp Değerlendirme_31.12.2021

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin(OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp Değerlendirme_31.12.2021

2022 yılına özel grubunuz ve Türkiye ekonomisi için beklentileriniz (olası risk ve avantajlar) nelerdir?

Pandemi dönemi birçok sektörde olduğu gibi otomotiv satış sonrası hizmetler sektöründe de çok sayıda alışkanlığı değiştirdi. Süreçlerde ve iş modellerinde çeşitli sorgulamalar yarattı. Örneğin, dijitalleşmenin gidişatı öngörülerin çok üzerinde hız kazandı. Bununla birlikte,  tüm dünyada önemli teşvik planları ve çok önemli miktarda ucuz para piyasaya sürüldü. Ülkemiz ve sektörümüzün; söz konusu para arzını gerek genç iş gücümüz, gerek dinamik iç talebimiz, gerekse de coğrafi avantajımızla; doğrudan veya dolaylı olarak yabancı yatırıma dönüştürebileceğine inanıyoruz. Tabii ki, önümüzdeki süreç çeşitli riskler de barındırıyor. Vergilendirmeler ve kurlardan dolayı, sıfır araçlardan ikinci ele olan bir ilgi var. Bu da sektörümüz için ciddi bir fırsat haline geliyor. Ayrıca, pandemi dönemi içerisinde bireysel araç kullanımına yönelik bir dönüşüm oluyor, bu da sektörümüz için bir avantaj niteliğinde. Ancak, yine pandemi ve vergilendirmelere bağlı olarak ithalat ve gümrüklerde yaşanan sıkıntılar, ihtiyaç olan parçalarda bulunabilirlik riskine yol açmaya devam edecek.

2022 yılı ve Covid-19 sonrası için istihdam (alınacak eleman sayısı) ve yatırım politikanız (yapılacak yeni yatırım tutarı) hakkında bilgi verir misiniz?

Pandemi sürecinde sektörümüzde yaşanan gelişmeleri mercek altına almak adına periyodik olarak sektörel değerlendirme anketleri düzenledik. Sektörün nabzını tutmak için yürüttüğümüz bu kıymetli çalışmalardan en son yapılan 3. çeyrek sektörel değerlendirme anketinde, sektörün istihdam politikaları da ele alındı. Bu kapsamda istihdam ile ilgili soruya üye katılımcıların yüzde 54,1’i “arttı”, yüzde 40,5’i “değişiklik yok”, yüzde 5,4’ü de “azaldı” yanıtını verdi. Yine aynı ankette, yatırım planları da mercek altına alındı. Yılın son çeyreğinde yatırım yapmayı planlayan üye oranının yüzde 39,2 olduğu ortaya çıktı. 2022’de de benzer şekilde bir tablo olacağı öngörülüyor.

2022 yılı Türkiye ekonomisi büyüme tahmininiz nedir?

Otomotiv satış sonrası sektörünün pandemi bilançosuna baktığımızda; sektörümüzün iki ana kolundan biri olan üreticilerde 2019’a göre 2020’de TL bazlı yüzde 30’a yakın, dağıtıcılarda ise yüzde 25’e yakın bir büyüme gözlemlendi. Böylesi olağandışı koşullarda ortaya çıkan bu rakamlar son derece umut vericiydi.

Geldiğimiz noktada ise geçen seneye göre satışlarımızı artırdığımızı özellikle belirtmek isterim. Talepler ve satışlar daha da yüksek beklentilerle devam ediyor. Keza bu yılın üçüncü çeyreğinde de, yurt içi satışlarda geçen yılın aynı dönemine göre ortalama yüzde 27’ye yakın artış oldu.

Bu veriler ışığında sektörümüzün 2022 yılında enflasyon oranının üstünde bir büyüme gerçekleştireceğini söylememiz yanlış olmaz.